Het schip werd in 1962 voor 150.000 gulden gekocht door Arie Brouwer, een Gasselternijveense kustvaartkapitein die hiermee zijn eerste eigen schip kocht. Hij doopte het schip GASSELTE.

Hierboven de Jura in de Waalhaven in 1962, met rechts op de achtergrond de demagnetiseringsinrichting van de Koninklijke Marine. Kustvaarders en middelgrote zeeschepen kregen hier een z.g. ontmagnetiserings-behandeling. De schepen zijn dan beschermd tegen het toen nog steeds bestaande gevaar van verdwaalde magnetische mijnen op zee. Een elektrische installatie, die (volgens de Marine) bestond uit een aantal "geheime" apparaten, maakte de schepen immuun. Bij de behandeling voer het te demagnetiseren schip in een soort kanaal onder de 42 meter hoge boog door. De behandelde schepen kregen een certificaat dat acht maanden geldig was.


Storm was voor Arie Brouwer geen probleem. In zijn logboeken schreef hij (zo vernomen we van zijn vrouw) meestal GB. Oftewel: geen bijzonderheden. Ze vertelde echter dat ze zich met de kinderen regelmatig in het bed moest vastbinden om er 's nachts niet uit te rollen


Een van de vele rekeningen uit die tijd. Arie Brouwer en zijn vrouw zijn in 1996 nog eens bij ons aan boord geweest, en schonken ons toen alle vrachtbrieven, rekeningen, werfrapporten en noem maar op, van hun 13 jaar varen op de Gasselte


De Gasselte in een sluis ergens in Scandinavië


Gasselte geschilderd door Evert Sikkema


Gasselte vanuit de lucht


collectie J.A. Ideler

Hierboven Arie Brouwer (met pijp) en zijn vrouw op wat voor hun de laatste reis aan boord van de Gasselte zou zijn. De kleine handelsvaart was niet meer rendabel. Het schip voer de laatste jaren nog veel op kleine Engelse en Schotse haventjes met graan en oud ijzer, maar in 1974 besloot Arie toch om zijn schip te verkopen voor de sloop.

klik-hier-voor-de-blogs-van-75-78